طراحی آشپزخانه رستوران

طراحی آشپزخانه رستوران

اگر به فکر ایجاد یک رستوران و یا در حال بازسازی آن هستید یکی از مهم‌ترین مواردی که در  بایست در اولویت قرار دهید طراحی آشپزخانه می‌باشد. اشتباهاتی که شما در طراحی سالن غذاخوری انجام می‌دهید با کمی تغییرات برطرف می‌گردد. ولیکن در رابطه با آشپزخانه رستوران به هیچ وجه این‌گونه نمی‌باشد و شما هزینه‌ای بسیاری را برای ایجاد تغییرات بایست بپردازید. در نتیجه برای پیشگیری از چنین مشکلاتی بهتر است که در ابتدا در رابطه با اصول و نکات که بایست در طراحی داخلی رعایت کنید مطالعه نمایید. برای مثال پیش از آغاز بهتر است که به گردش کار و تجهیزات و قطعات مهم آشپزخانه توجه کنید. برای نمونه یک رستوران به شیوه سنتی به تجهیزات متفاوتی در مقایسه با فست‌فود نیاز دارد. از این رو شما بایست وسایل موردنیاز این رستوران و هر آنچه که در آشپزخانه نیاز است را تهیه کنید. در ادامه در این مطلب همراه مار باشید تا در رابطه با طراحی آشپزخانه رستوران گفتگو نماییم.

طراحی آشپزخانه رستوران-وب سایت دکورامسین

اصول طراحی آشپزخانه رستوران

در حالت کلی شما ملزم به رعایت برخی اصول در طراحی آشپزخانه رستوران هستید که در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد.

  • کارایی فضا.
  • انعطاف‌پذیری.
  • سادگی و راحتی در عبور پرسنل و مواد غذایی.
  • آسانی در تمیزی و در رعایت اصول بهداشتی.
  • امکان نظارت بر کار به‌سهولت.

طراحی آشپزخانه رستوران-وب سایت دکورامسین

انعطاف‌پذیری

این موضوع واضح است که آشپزخانه فضای است که بیشترین میزان رفت و آمد را دارد در نتیجه نحوه قرارگیری وسایل باید با این موضوع مطابقت داشته باشد. شما بایست از تجهیزات و امکاناتی استفاده کنید که هماهنگ با نوع کاری که انجام می‌دهید باشد. در همین راستا از تجهیزات به‌روز با قابلیت جابه‌جای استفاده نمایید. با این تفاسیر می‌توان به این نتیجه دست یافت که انعطاف‌پذیری از مهم‌ترین اصول در طراحی داخلی آشپزخانه می‌باشد.

سادگی

آشپزخانه رستوران فضای است که به دلیل کاربردی که دارد بیشترین به هم ریختگی را در آن شاهد هستیم. در نتیجه همین به هم ریختگی منجر به سردرگمی و بهداشت نامناسب فضا می‌گردد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم که سادگی را در طراحی آشپزخانه را در نظر بگیرید. برای مثال شما می‌توانید قسمت سرو غذا را در نزدیکی آشپزخانه طراحی نموده تا بدین طریق میزان رفت و آمد به غذا خوری را کم کنید. در کنار این مورد در انتخاب تجهیزات بادقت عمل نمایید و تنها لوازم جانبی ضروری را خریداری نمایید در این صورت نه‌تنها شاهد شلوغی در فضای آشپزخانه نخواهید بود  بلکه در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.

طراحی آشپزخانه رستوران-وب سایت دکورامسین

عبور پرسنل و مواد غذایی

باوجودآنکه محیط آشپزخانه رستوران شلوغ می‌باشد ولیکن مهم است که شما طراحی خود را در آشپزخانه به گونه‌ای اجرا کنید؛ که پرسنل آشپزخانه به‌راحتی به قسمت‌های متعدد و مواد غذایی دسترسی داشته باشند. برای مثال قسمتی که مواد غذایی در آن نگهداری می‌شود بایست در کنار محل پخت‌وپز باشد. ولیکن از سوی دیگر قسمت زباله بایست به‌دوراز این بخش‌ها باشد. برای رعایت بهداشت و داشتن نظم در محیط آشپزخانه بهتر است که غذاهای آماده شده از یک سمت از آشپزخانه خارج شوند و ظروف دیگر از سمت دیگر وارد آشپزخانه شوند.

سهولت در تمیزی و رعایت اصول بهداشتی

زمانی که تایم پخت‌وپز به اتمام می‌رسد پرسنل مربوطه کارهای مربوط به تمیزی آشپزخانه رستوران را شروع می‌کنند. از این رو در هر رستوران برخورداری از آشپزخانه‌ی که به گونه‌ای طراحی شده است  که به‌راحتی بتوان آن را تمیز نمود و اصول بهداشتی را در آن اجرا کرد ضروری می‌باشد. یک شیوه کاربردی برای تمیز نمودن آشپزخانه رستوران نصب چرخ‌های کوچک بر زیر وسایل و میز کار می‌باشد. در این صورت هنگامی که تمایل به تمیز نمودن کف و دیوار آشپزخانه رستوران دارید تجهیزات به سهولت جا به جا می‌شوند. در نتیجه با این تفاسیر می‌توان به این نتیجه پی برد که در هر رستوران اصلی‌ترین مورد رعایت بهداشت می‌باشد. به همین دلیل است که تأکید داریم این معیار را در طراحی آشپزخانه رستوران در نظر گرفته شود. برای مثال شما بایست  در کنار هر قسمتی که برای پخت‌وپز اختصاص داده‌اید بخشی را برای شستن دست‌ها تعبیه کنید.

سهولت نظارت بر کار

در طراحی آشپزخانه رستوران بایست ستون‌های کمی در نظر گرفته شود چرا که بهتر است هر چیزی در دید سرآشپز قرار گیرد. سرآشپز وظیفه دارد که تمامی کارهای آشپزخانه را مدیریت نمایید  برای مثال طراحی منو، وارسی نهایی غذا و…. در حیطه کاری او قرار می‌گیرد. در نتیجه بایست بتواند به سهولت بر کارها نظارت داشته باشد و این موارد تنها با طراحی اصولی و درست امکان‌پذیر می‌باشد.

طراحی آشپزخانه رستوران-وب سایت دکورامسین

کارایی فضا

اگر فضای محدودی در اختیار دارید بایست با طراحی اصولی و درست می توان تجهیزات را در جای درست قرار داد. در وهله اول تجهیزات ضروری موردنیاز را شناسایی و تهیه کنید. برای مثال اگر تنها دو یا سه بار در روز غذا سرخ می‌کنید تهیه یک سرخ‌کن سبک می‌تواند نیاز شما را برطرف نماید.

بهره‌وری انرژی

شاید تعجب کنید ولیکن طراحی آشپزخانه یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند مصرف انرژی را کاهش و یا افزایش دهد. برای مثال قسمتی که برای جای‌گذاری اجاق‌گاز در نظر گرفته می‌شود می‌تواند هزینه‌ها را کم و یا زیاد نماید. در کنار این مورد ضروری است که در زمان طراحی مکانی برای قرار گیری سیستم تهویه در نظر گرفته شود. به همین منظور بایست برای آشپزخانه رستوران یک سیستم تهویه قدرتمند تهیه نمایید. محیط آشپزخانه بایست عاری از دود و بخار باشد در غیر این صورت فضای ناسالمی را برای پرسنل خود به وجود خواهید آورد؛ که همین موضوع ضرورت استفاده از سیستم تهویه را نشان می‌دهد.

کلام پایانی

چنانچه که شما تمامی اصول و نکات را برای طراحی آشپزخانه رستوران و نحوه چیدمان در نظر بگیرید در آینده به مشکلی برنخواهید خورد. برخورداری از طراحی بهینه  نه‌تنها موجب راحتی کار کارمندان خواهد شد بلکه در عملکرد آنها و کارایی آشپزخانه تأثیر خواهد گذاشت.  امیدواریم طراحی آشپزخانه رستوران برایتان مفید بوده باشد.

The post طراحی آشپزخانه رستوران appeared first on شرکت رامسین | بهترین خدمات دکوراسیون داخلی، بازسازی منزل،طراحی و ساخت ویلا.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *