با انواع آسانسور آشنا شویم

آسانسور هیدرولیک یکی از رایج ترین انواع آسانسور در سراسر جهان است. اگر می خواهید از محبوبیت و دامنه استفاده از آسانسورهای هیدرولیک مطلع شوید، کافی است به آمار موجود نگاه کنید. در اروپا تقریباً ۷۰ درصد آسانسورهای نصب شده از نوع هیدرولیک بودند. آسانسورهای هیدرولیک سابقه بسیار طولانی دارند. بسیاری از منابع و سوابق این ادعا را ذکر می کنند که اولین آسانسورهای اختراع شده توسط بشر به شکل فعلی خود از نوعی سیستم هیدرولیک استفاده می کردند.

در این مقاله قصد داریم نگاهی جامع و دقیق به انواع سایز آسانسورهای هیدرولیک داشته باشیم. در این بخش انواع آسانسور هیدرولیک، مزایا و معایب، سازه ها و اجزای سازنده و همچنین هر آنچه که باید در مورد این نوع محبوب بدانید پرداخته شده است. با ما بمان.

ما در آقای آسانسور در کنار شما هستیم تا همه موارد را با هم انجام دهیم شما می توانید برای مشاوره آسانسور رایگان با شماره ۴۵۳۸۴-۰۲۱ تماس بگیرید.

آسانسور هیدرولیک چیست؟

به آسانسورهایی که با سیستم هیدرولیک (جک و پاور پک) کار می کنند، آسانسور هیدرولیک می گویند. آسانسورهای هیدرولیک انواع مختلفی دارند و می توان آنها را به یک یا دو جک مستقیم یا غیر مستقیم مجهز کرد. معادل انگلیسی  “elevator” و معادل هیدرولیک “hydraulic” است. بنابراین کلمه هیدرولیک آسانسور در زبان انگلیسی معادل هیدرولیک لیفت می باشد. البته در زبان انگلیسی کلمه lift به معنای عام elevator نیز به کار می رود اما معنای آن بیشتر به انواع وسایل آسانسور مربوط می شود. اساس کار این نوع آسانسور فشار و دبی روغن هیدرولیک است و شیر کنترل جریان وظیفه تنظیم و تنظیم دبی روغن برای حرکت مورد نظر آسانسور را بر عهده دارد. آسانسورهای بارهای سنگین، صنعتی، سیستم های خاص و غیره. معمولا با مکانیزم های هیدرولیک کار می کند. ویژگی های اصلی سیستم های هیدرولیک کاربرد آنها را تعیین می کند. این نوع آسانسورها برای جابجایی در ارتفاع بالا و سرعت پایین تا متوسط مناسب هستند و ظرفیت بار تقریبا نامحدود است. اکثر آسانسورهای خانگی در ساختمان های دو یا سه طبقه و ویلاهای دارای سیستم هیدرولیک اجرا می شوند. علاوه بر این، اکثر آسانسورهای اتومبیل و آسانسورهای فوق سنگین به صورت هیدرولیکی کار می کنند.

نحوه کار آسانسور هیدرولیک

مطالعه دقیق نحوه عملکرد سیستم های هیدرولیک نیاز به درک پایه ای از سیستم ها و علم هیدرولوژی دارد. با این حال، برای درک مکانیسم کار تجهیزات آسانسور هیدرولیک به طور کلی، لازم است نحوه عملکرد سوئیچ فشار هیدرولیک را در نظر بگیرید. هنگامی که فک ها حرکت می کنند، کابین حرکت می کند. حرکت پیستون آسانسور ناشی از جریان روغن تولید شده توسط پمپ است. یک پمپ هیدرولیک که توسط یک موتور الکتریکی هدایت می شود، روغن را از طریق کانال ها و قرقره های سوپاپ کنترل به سیلندرها هدایت می کند. اساس عملکرد سیستم بر حسب دو عامل اصلی توضیح داده می شود: فشار و جریان. فشار هیدرولیک نسبت نیروی اعمال شده به کسری از سطح سیال محبوس شده است. نرخ جریان به مقدار روغن در واحد اشاره دارد. پیستون جک هیدرولیک با توجه به وزن و ارتفاع بار تعیین می شود و سرعت حرکت با توجه به قطر پیستون و ظرفیت پمپ هیدرولیک محاسبه می شود.

انواع آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک را می توان بر اساس عوامل مختلفی طبقه بندی کرد. معیارهای طبقه بندی شامل نوع سوکت است. نوع واحد قدرت؛ پیکربندی سوکت (تعداد سطوح)؛ تعداد سوکت؛ نوع شیر کنترل؛ روش راه اندازی موتور؛ انواع را می توان توصیف کرد. استفاده و غیره رایج ترین طبقه بندی در صنعت، تعریف نوع آسانسور بر اساس نوع جک هیدرولیک و نحوه نصب آسانسور است. در ادامه مطلب تفاوت آسانسورهای مستقیم و غیر مستقیم و همچنین انواع آسانسورهای هیدرولیکی را معرفی می کنیم.

آسانسور جک هیدرولیک استاندارد

اگر آسانسور مستقیماً به خودرو (یوغ یا تسمه) متصل باشد، به آن آسانسور هیدرولیک با آسانسور مستقیم می گویند. در این حالت کابل کششی یا زنجیر و در نتیجه قرقره یا زنجیر برداشته می شود.

آسانسور هیدرولیک غیر مستقیم

در آسانسورهای هیدرولیک با جک غیرمستقیم، جک توسط یک کابل بکسل به خودرو متصل می شود. در این فرورفتگی معمولی، صفحه ای به جک متصل می شود. سیم های کششی از یک طرف به تکیه گاه ها وصل می شوند، از طرف دیگر به دسته ماشین وصل می شوند.

آسانسور هیدرولیک از پایین

بالا بردن جک هیدرولیک از زیر یکی از انواع آسانسوری با جک مستقیم است. در این مدل آسانسور با جک در زیر کابین نصب می شود. نصب سیستم هیدرولیک به این روش نیاز به سوراخ جک در زیر چاه آسانسور دارد. این حفره باید در برابر نفوذ آب و مواد خورنده به خوبی عایق باشد.

آسانسور هیدرولیک زیر تلسکوپ

در بیشتر موارد، نصب سیستم تحریک مستقیماً در زیر به انتهای آن تعبیه شده و سوراخ جک را فراهم می کند. در این شرایط یکی از رایج ترین راه حل ها استفاده از جک تلسکوپی است. ابعاد تلسکوپی در مراحل دوم و سوم قابل استفاده است. سگ تلسکوپی کوتاه تر از مکانیسم جابجایی سیلندر است و سوراخ جک را ارتفاع کمتری می دهد.

آسانسور هیدرولیک با آسانسور جانبی غیر مستقیم

آسانسور جک جانبی هیدرولیک به صورت مستقیم و غیر مستقیم قابل نصب است. آسانسور جک جانبی به عنوان آسانسور جک جانبی نیز شناخته می شود. رایج ترین سیستم در این مورد جک جانبی غیر مستقیم با نسبت حرکت ۱:۲ است. اکثر آسانسورهای مسافربری هیدرولیک، آسانسورها و آسانسورهای خانگی و آسانسورهای باری کوچک از نوع جک جانبی غیر مستقیم هستند. بزرگترین مزیت این مدل استفاده از جک با کورس نیم قد است.

آسانسور هیدرولیک با دو آسانسور جانبی غیر مستقیم

یک سیستم جک دوبل یا دو جک، به علاوه یک جک غیرمستقیم، راه حل مناسبی برای آسانسورهای سنگین با ارتفاع حرکت بالا  است. به عنوان مثال یکی از کاربردهای این روش آسانسور ۳-۴ توقفه است. از این روش می توان در مکان هایی که امکان چاه جک وجود ندارد نیز استفاده کرد.

آسانسور هیدرولیک با جک کناری مستقیم

سیستم هیدرولیک با جک های مستقیم یک راه حل ایده آل برای نصب آسانسور در ارتفاع پایین است به عنوان مثال می توان از آسانسور خانگی هیدرولیک دو ایستگاهی با سیستم جک مستقیم استفاده کرد.

آسانسور هیدرولیکی جک در کنار مستقیم تلسکوپی

محدودیت سیستم جک، طول زیاد جک نسبت به ارتفاع چاه آسانسور است. یکی از راه حل های مناسب در این شرایط استفاده از کانکتورهای تلسکوپی است. یک دوشاخه تلسکوپی دو مرحله ای یا سه مرحله ای را می توان مستقیما در کنار کابین قرار داد.

آسانسور هیدرولیک با دو جک جانبی مستقیم

این آسانسورها اغلب زمانی استفاده می شوند که ظرفیت بار زیاد باشد و سوراخ جک وجود نداشته باشد. چندین آسانسور خودرو، آسانسور صنعتی و سنگین با این مدل اجرا می شود. البته برای نصب جک در ارتفاع باید فضای کافی در بالای چاه وجود داشته باشد.

آسانسور هیدرولیک با دو جک تلسکوپی

مدل آسانسور هیدرولیک دو قیف دارای محلول نازل تلسکوپی برای حل مشکل ارتفاع قیف است. همانطور که گفته شد دوربین های تلسکوپی فضای کمتری را در ارتفاع اشغال می کنند و در دو مرحله یا سه مرحله قابل نصب هستند.

برای آشنایی با انواع آسانسور هیدرولیکی می توانید با آقای آسانسور تماس گرفته و مشاوره دریافت نمایید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *