سبک دکوراسیون داخلی روستیک

سبک دکوراسیون داخلی روستیک چیست؟

 

برای شناخت و فهم بهتر سبک دکوراسیون روستیک ابتدا باید تعاریف این کلمات را بدانیم. روستیک یا (Rustic) در لغت به معنی روستا ترجمه می‌شود درواقع در این سبک به‌سادگی و روستایی بودن اهمیت داده می‌شود. اصول زندگی روستایی که درواقع ساده زیستن، دوری از هرگونه تجملات و زرق‌وبرق و به‌جای آن پناه آوردن به طبیعت و همگامی به‌وضوح در این سبک مشخص است.

امروزه با پیشرفت و ارتقای زندگی صنعتی، هدف از معماری به سبک روستیک نزدیک کردن انسان به حال و هوای طبیعت و روستا است. فضای سبک دکوراسیون روستیک درواقع طبیعت را به داخل خانه دعوت می‌کند تا با استفاده از مواد و المان‌های طبیعی، دوری انسان امروز را از طبیعت به‌نوعی جبران کند.

تاریخچه سبک دکوراسیون روستیک

ازنظر معماری سبک روستیک، یک روش سنگ‌تراشی بوده است که عمدتاً در معماری رنسانس مورداستفاده قرار می‌گرفته است و همچنین یک سبک معماری غیررسمی در ایالات‌متحده و کانادا بوده که تغییرات گسترده‌ای داشته است.

سبک روستیک از کشورهای غربی به‌خصوص آمریکا معروف شده و قدمتی دویست‌ساله دارد. به‌طورکلی سبک دکوراسیون روستیک بر ایجاد بافت روستایی و حس سادگی، کهنگی و فرسودگی، طبیعی و دست‌ساز بودن عناصر و دکوراسیون داخلی تأکید دارد. برای معماری کف، سقف، دیوار از المان‌های طبیعت همچون چوب و سنگ، اجزا و قطعات ساده و بی‌آلایش، به‌دوراز هرگونه تزیینات اضافی بهره گرفته می‌شود.

زمانی که از سبک و الگو گیری روستای صحبت می­شود، منظور قرون‌وسطای اروپا نیست که روستاییان در خانه‌های نمور، تاریک و به‌دوراز پاکیزگی زندگی می‌کردند و هیچ علائمی از زیبایی و طبیعت در زندگی آن‌ها وجود نداشت؛ بلکه هدف دوره شکوه روستاهای بکر و زیبای آسیای شرقی و اروپای مرکزی و همین‌طور مناطق زیبای آفریقایی است.

المان‌های سبک دکوراسیون روستیک

برای ایجاد سبک دکوراسیون روستیک همانند هر سبک دیگری نیاز به استفاده از عناصر و المان­های خاص خود دارد. قاعدتاً برای ایجاد یک سبک دکوراسیون روستیک نیازی به استفاده از تمامی این عناصر و المان­ها نیست اما تا جایی که فضای خانه و امکانات به شما اجازه می­دهد، می­تواند برای نزدیکی بیشتر به این سبک از آن­ها استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه :  مراحل خدمت طراحی دکوراسیون داخلی موفق

سنگ و چوب

درست است که خانه‌های روستایی با سنگ و چوب ساخته می‌شوند اما در به‌کارگیری سبک دکوراسیون روستیک این موارد برای آپارتمان‌های امروزی ممکن نیست. برای بالا بردن کیفیت دکوراسیون باید بتوانیم به تعادلی در استفاده از سنگ و چوب برسیم. همانند استفاده از ستون­های چوبی در کنار کف­­پوش­های سنگی.

شومینه

شومینه‌ها امروزه یکی از لاچکری­ترین المان­های خانه محسوب می­شوند که هم در خانه‌هایی با سبک دکور مدرن و مینیمال و هم سنتی استفاده می‌شوند و دارای انواع متفاوتی هستند. برای اجرای سبک دکوراسیون روستیک شومینه­ها باید کاملاً طبیعی یعنی با استفاده از چوب و سنگ ساخته‌شده باشند تا گرمای طبیعی را احساس شود.

پوست و اعضای خاص بدن حیوانات

استفاده از مواردی همانند پشم گوسفندان، چرم گاو یا حتی فرش‌های طرح گورخر می‌توانند سمبل‌هایی از خانه‌ای روستایی باشند. بنا به منطقه­ای که در آن زندگی می­کنید می­توانید از موارد صنعتی همچون دم‌روباه، عاج فیل، پوست کروکدیل استفاده کنید تا بیشتر به سبک دکوراسیون روستیک نزدیک شود و خانه را نیز به زیبایی کنید.

رنگ­های طبیعی

برای پیاده‌سازی سبک دکوراسیون روستیک باید از رنگ­های موجود در طبیعت استفاده شود. استفاده از رنگ­های طبیعی برای سنگ­ها، چوب­ها و پارچه­ها بخش اعظمی از به واقعیت پیوستن این سبک را اجرا می­کنند بدون آن‌که نیازی به ‌اضافه کردن رنگ‌های مصنوعی و غیرطبیعی داشته باشید. بهتر است وسایل از حس و حال نمایشی بودن خارج شوند و از رنگ­های صنعتی کمتر استفاده شود.

سبد و گلدان­های بافته‌شده

سبدهای چوبی و پارچه‌ای بافته‌شده و همچنین گلدان‌های طبیعی جمله مهم‌ترین دکوراتیوهای سبک دکوراسیون روستیک است. این موارد متفرقه بااینکه جز لوازم اصلی در دکوراسیون خانه محسوب نمی‌شوند، اما هنگامی‌که در خانه و در معرض دید قرار می‌گیرند این سبک را به سمت تکمیل‌تر شده حرکت می‌دهند.

مبلمان

مبلمان سبک دکوراسیون روستیک به‌طورمعمول از چوب، چوب‌های بازیافتی و سنگ ساخته می‌شود. همچنین از مصالحی مانند بامبو، چوب خیزران، سیسل (الیاف محکم طبیعی)، پنبه، کتان، پشم، کاغذ، شیشه، خاک رس و انواع مختلف فلز نیز می‌توان استفاده کرد که همه آن‌ها به زیبایی ظاهری فضا کمک شایانی می‌کنند.

سقف‌های چوبی

خانه‌های روستایی اغلب دارای سقف چوبی با الوارهای موازی و ضربدری هستند. از این طرح می‌توانید برای دکوراسیون سبک روستیک استفاده شود چراکه باعث نزدیکی محیط داخلی با فضای بیرونی در طبیعت خواهد بود استفاده از چوب­های صنعتی با رنگ‌های مصنوعی، آن‌ها را از بکر بودن و اصالت دور کرده و ساختگی به محیط می‌دهد.

فلزات جلانخورده

یکی از نکاتی که بسیار حائز اهمیت است این است که سبک دکوراسیون روستیک براق و درخشان نیست. همه موارد در این سبک از طبیعت الهام گرفته و درنتیجه موارد براقی در آن دیده نمی‌شود. بهتر است که به‌جای اشیای فلزی براق و جلاخورده همانند ظروف، نورافشان‌ها و میز­ها از جایگزین‌های آن‌ها استفاده شود، مثلاً در مواردی ظروف چوبی نیز پیشنهاد می‌شود.

هماهنگی فصلی

زمانی که سخن از دکوراسیون سبک روستیک به میان می­آید منظور فقط رنگ‌های مطلق قهوه‌ای، سبز و آبی نیست درواقع باید این نکته را دانست که طبیعت همیشه در حال تغییر و تحول است و با هر تغییر فصل رنگ­های آن نیز عوض می­شوند. در طراحی دکوراسیون سبک روستیک باید از لوازمی استفاده شود که حتی‌الامکان با هر تغییر فصل بتوان رنگ­ها و مدل­های آن را نیز تغییر داد.

چرا سبک دکوراسیون روستیک؟

حس دل­پذیر بودن

یکی از دلایل انتخاب سبک دکوراسیون روستیک داشتن زیبایی و شیکی در کنار احساس آرامش و دنج بودن است. در این سبک با استفاده از وسایل خانه از قبیل صندلی­های چرمی، عناصر طبیعی یا پارچه­های فصلی مناسب می­تواند حس نزدیکی به طبیعت را بیشتر منتقل کند و کمک می­کند ازلحاظ روحی آرامش بیشتری نصیب افراد شود.

نور مناسب

سبک دکوراسیون روستیک علاقه شدیدی به آوردن نور طبیعی و زیبایی طبیعت به داخل خانه دارد که این امر با استفاده از پنجره‌های بزرگ و کوچک تحقق می‌پذیرد. حضور نور فراوان طبیعی یکی از خصیصه­های بزرگ سبک دکوراسیون روستیک است که برای بسیاری از افراد که از زندگی­های آپارتمانی فراری هستند، ایده بسیار نابی است.

ایجاد صمیمیت

یکی از دلایل اینکه این سبک بسیار پر­طرفدار است این است که در سبک دکوراسیون روستیک اعضای خانواده احساس نزدیکی و صمیمت بیشتری دارند چراکه فضای خانه این حس را برای آن­ها به وجود آورده است. منشأ گرفتن از طبیعت و احساس بودن در آن برای اعضای خانواده و مهمان­ها بسیار دل‌نشین است.

پیشنهاد مطالعه :  مراحل خدمت طراحی دکوراسیون داخلی موفق

نکاتی هم در خصوص استفاده از این سبک

حتماً فضای طبیعی بسازید

هر وسیله یا ابزاری را که به خانه اضافه می‌کنید باید حس ” سادگی و زیبایی” در درون آن نهفته باشد. لوازم دیجیتال و فانتزی که با ساختار خانه‌های روستایی همخوانی ندارد را استفاده نکنید و یا درصورتی‌که الزام به استفاده دارید در معرض دید قرار ندهید. برای اینکه خانه شما به سبک دکوراسیون روستیک دست یابد باید بر نزدیک کردن خانه به مکانی با منظره طبیعی بیشتر تأکید داشته باشید.

نکته­ای که در این مورد باید مورد تأکید قرار گیرد این است که خانه­های روستایی از وسایل ساده و کم‌هزینه برای ساختن محیط داخلی خانه استفاده می­کنند. پس در استفاده از سبک دکوراسیون روستیک باید این نکته را مدنظر قرارداد که تا جایی که ممکن است وسایل ساده و طبیعی استفاده کرد. این‌گونه تقلید از طبیعت بیشتر به چشم می‌خورد.

سبک دکوراسیون روستیک مدرن

برای رسیدن به چنین حالتی باید اصول طراحی مدرنیته را در قالب سبک دکوراسیون روستیک ترکیب شود. به‌عنوان‌مثال استفاده از رنگ‌های خاکستری و نورهای مخفی که در خانه‌های روستایی است. راه‌حل دیگر نیز استفاده از مبلمان مدرن در سبک دکوراسیون روستیک در خانه است.

 

سبک دکوراسیون روستیک مدرن، زیبایی و لطافت بدون تشریفات و راحتی زندگی مدرن را به‌صورت هم‌زمان دارد. همانند داشتن خانه‌ای با چشم‌انداز کاملاً باز، مبلمان مدرن و استفاده از تجهیزات برگرفته‌شده از دل طبیعت است که باذوق و قریحه یک معمار توانا به‌صورت طبیعی ایجادشده است.

کلام آخر

مهم نیست خانه در چه ابعادی است، استفاده از یک یا دو المان باعث ایجاد و انتقال حال و هوا و انرژی طبیعت به فضای خانه می­شود. اگر ابعاد خانه اجازه پیشروی در طراحی دکوراسیون را به شما نمی­دهد می­توانید فقط قسمتی از خانه را با سبک دکوراسیون روستیک طراحی کنید به‌عنوان‌مثال، وجود روشویی سنگی رودخانه پس از نصب و جریان آب در آن حس خوب رودخانه و برکه را تداعی می­کند.

نوشته سبک دکوراسیون داخلی روستیک اولین بار در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مارون. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *