همه آنچه در مورد جزئیات مبلمان باید بدانید

معمولا موقع خرید لوازم خانه یا اسباب‌کشی، مبلمان نسبت به دیگر وسایل و لوازم،‌ در اولویت قرار دارد. خرید مبلمان باید با دقت به جزئیات و نکات ظریفی صورت بگیرد. در این مطلب به جزئیات مبلمان و نکاتی می‌پردازیم که در خرید یا بازسازی مبلمان باید مورد توجه قرار گیرند.

هر وقت در دوراهی خرید یک مبل نو و تعمیر و به‌روز کردن کاناپه‌ای که دارید، قرار گرفتید، تنها پارچه و روکش مبل را در نظر نگیرید و نکات مهم‌تری وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. جزئیات طراحی نظیر دوخت، روکش‌ها و گل میخ‌ها تقش زیادی در آراستگی و زیبایی کاناپه شما دارند و می‌توانند مانع از آسیب دیدن آن شوند. این جزئیات هستند که بخشی از مبل را قدیمی‌تر، مدرن‌تر یا کاملا معمولی جلوه می‌دهند.

جزئیات مبلمان: درز و اتصال

جزئیات مبلمان: درز و اتصال

شیوه اتصال و دوخت پارچه به یکدیگر یکی از عناصر طراحی مبلمان به شمار می‌آید که یک کاناپه را نسبت به کاناپه‌ای دیگر متمایز و متفاوت می‌سازد. همین شیوه دوخت و نوع اتصال است که مشخص می‌کند مبلمان، رسمی است یا راحتی.

جزئیات مبلمان: دوردوزی

جزئیات مبلمان: دور دوزی

نوار حاشیه یا قیطان به ریسمان نازکی گفته می‌شود که لبه کوسن‌ها و تشک نشیمن مبلمان و در امتداد درزها دوخته می‌شود. مبلمان با این دوردوزی ظاهری سنتی  پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید دوخت دوردوزی مبلمان جلوه بیشتری پیدا کند، می‌توانید پارچه‌ای متفاوت با رنگ یا نوع پارچه بالش و کوسن انتخاب کنید. این کار در قطعاتی با اشکال متمایز جلوه خوبی دارد.

جزئیات مبلمان: کوک مسطح و هم‌سطح

جزئیات مبلمان: کوک مسطح و هم سطح

بعضی از انواع کوک به شکل صاف و مسطح دوخته می شوند. به‌طور معمول کوک‌ها نزدیک به درز پارچه دوخته می‌شوند و این شیوه رواج بیشتری دارد. در برخی از مبلمان‌ها ولی کوک‌های دیگری مثل کوک فرانسوی و کوک مخفی دیده می‌شود. درز دوخته شده در کوک‌های مخفی قابل مشاهده نیست، برخلاف کوک‌های فرانسوی که در کنار درز اتصال پارچه‌ها یک یا دو رج دوخت به چشم می‌خورد.

جزئیات مبلمان: لبه و حاشیه
جزئیات مبلمان: لبه و حاشیه

در تصویر بالا لبه و حاشیه کاناپه را می‌بینید که از درز دوخته شده بیرون زده است. بالش‌ها، کوسن‌ها، ملحفه‌ها یا نشیمن‌های کاناپه، با استفاده از این لبه‌ها و حاشیه‌ها جلوه عادی‌تری پیدا می‌کنند.

جزئیات مبلمان: نواردوزی لبه روکش دامنی

جزئیات مبلمان: نواردوزی لبه روکش دامنی

در صورتی که مبلمان شما مثل آنچه در تصویر می‌بینید؛ روکشی دارد که مانند دامن از مبلمان آویزان است، می‌توانید برای قسمت پایینی آن از نوارهایی با پارچه‌های متفاوت نسبت به پارچه خود مبلمان استفاده کنید.

عرض این نوارها بین ۳ تا ۲۰ سانتیمتر است و این کارکرد را دارند که رویه مبلمان را از حالت تک‌رنگ بیرون می‌آورد و ظاهری تازه به آن می‌دهد. اما توصیه می‌کنیم این نوارها را فقط برای یکی از مبلمان اتاق به کار ببرید، چون استفاده از آنها برای تمام مبلمان اتاق، چشم‌ها را خسته می‌کند.

جزئیات مبلمان: نواردوزی لبه مبل

جزئیات مبلمان: نواردوزی لبه مبل

این نوارها روی مبلمان هم دوخته می شوند به این منظور از پارچه‌هایی با عرضی در حد ۱٫۵ تا ۳ سانتیمتر استفاده کنید و این کار را تا انتهای پایین مبلمان ادامه داده و با استفاده از گل میخ نوار را ثابت نگه دارید.

این ایده‌های جزئی و کوچک، به‌جز طراحی‌های مدرن و جدید، برای دیگر انواع دکوراسیون داخلی خیلی خوب به نظر می‌رسند. پارچه‌های کتانی بیشتر از هر نوع پارچه دیگری برای این نوارها استفاده می‌شوند، زیرا رنگ‌های مات متنوع آن ترکیب خیلی خوبی را با دیگر پارچه‌ها به وجود می‌آورند.

جزئیات مبلمان: دوخت لوزی

جزئیات مبلمان: دوخت لوزی

با کشیدن محکم نخ‌ها از داخل دکمه‌ها فرورفتگی‌های لوزی‌شکلی روی پارچه مبل شکل می‌گیرد که از طرح‌های رسمی و کلاسیک مبلمان است. برای اینکه دوخت لوزی مبلمان جلوه خاصی پیدا کند،‌ می‌توانید از دکمه‌هایی با رنگ و شکل متفاوت استفاده کنید.

جزئیات مبلمان: دوخت وافل

جزئیات مبلمان: دوخت وافل

این مدل، مدرن‌ترین شیوه دوخت مبلمان است که به‌جای استفاده از دکمه‌ها برای ایجاد فرورفتگی، از اتصال تکه‌های پارچه استفاده می‌کند و فرورفتگی در محل اتصال درز تکه پارچه‌ها ایجاد می‌شود. یک الگو و طرح مستطیلی‌شکل و دور از تجمل که مناسب خانه‌های مدرن یا اتاق‌های مردانه است.

جزئیات مبلمان: گل میخ

گل میخ‌ها از عناصر طراحی سنتی در مبلمان به حساب می‌آیند و استفاده از آنها در مبلمان یک دکوراسیون مدرن پیشنهاد نمی‌شود اما برای دکوراسیونی با ترکیب کلاسیک و مدرن یک انتخاب عالی هستند، چون حس و رنگی از گذشته به عناصر مدرن می‌بخشند.

نحوه چینش و آرایش گل میخ‌ها عاملی است که مبلمان را ساده، رسمی یا مدرن نشان می‌دهد. کوبیدن فاصله‌دار گل میخ‌ها از هم، به وسایل قدیمی و سنتی،‌ جلوه‌ای مدرن و امروزی می‌دهد و در مقابل، چینش بدون فاصله آنها جلوه‌ای کلاسیک می‌سازد.

گل میخ ظریف و کوک مانند

جزئیات مبلمان: گل میخ

با استفاده از این نوع چینش ظریف و کوچک می‌توانید به وسایل سنتی شکلی به‌روز و مدرن بدهید. رنگ‌های تیره این گل میخ‌ها، مبلمان را جذاب‌تر و زیباتر نشان می‌دهند.

گل میخ نیکل

گل میخ نیکل

احتمالاً رایج‌ترین نوع گل میخ از جنس نیکل و به رنگ نقره‌ای مات یا براق است. هم باعث افزایش زیبایی و جذابیت مبلمان مدرن می‌شوند و هم در المان‌های سنتی،‌ اثری مسحورکننده دارند. پیشنهاد ما، رنگ‌های تیره‌تر آنها مثل سرمه‌ای و ذغالی است.

گل میخ برنج

گل میخ برنج

طیف رنگی این نوع گل میخ‌ها شامل رنگ‌های زرد مات تا طلایی براق می‌شود. برنج مات چون با رنگ‌های دیگر به خوبی ترکیب می‌شود، بیشتر از نوع نیکل آن استفاده می‌شود. ترکیب برنج براق هم با رنگ‌های تیره عالیست و محبوبیت زیادی دارد.

گل میخ قدیمی

این نوع گل میخ‌ها چکش‌کار و رنگ‌شده‌اند تا ظاهری قدیمی‌تر پیدا کنند. این گل میخ‌ها به مبلمان چرمی جلوه خاص‌تری می‌دهند. اگر در کنار این طرح کوسن‌های ابریشمی بگذارید، دکوراسیون شما به مراتب زیباتر و جذاب‌تر خواهد شد.

The post همه آنچه در مورد جزئیات مبلمان باید بدانید appeared first on مجله اینترنتی هفتستان.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *