۳ علت مهم که رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی عملکرد درستی ندارند

وقتی طرح و پالت رنگی را برای اولین بار برای فضای داخلی خانه خود انتخاب می‌کنید، شاید در ظاهر کامل باشد و هیچ مشکلی نداشته باشد. ممکن است رنگی را در اینترنت یا در یک فروشگاه رنگ دیده و انتخاب کرده باشید اما بعد از استفاده از آن در فضای داخلی، ممکن است با آنچه پیش از آن تصور می‌کردید، فاصله زیادی داشته باشد. چه اتفاقی می‌افتد که رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی خوب کار نمی‌کنند و آن تأثیر مورد نظر ما را ندارند؟ در ادامه مطلب به ۳ دلیل اصلی این مسئله می‌پردازیم.

مثل یک بیماری یا مشکل جسمانی و مثل هر مشکل دیگری تا علت و ریشه آن مشخص نشود،‌ نمی‌توان راه‌حلی برای مشکل رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی پیدا کرد. اما این مسئله چه دلایلی ممکن است داشته باشد؟

انتخاب رنگ های متناسب در طراحی داخلی

ممکن است جایی در انتخاب رنگ‌ها اشتباه کرده باشید!

در صورتی که طرح رنگی مورد نظر شما، به طور غیرمنتظره‌ای عجیب به نظر بیاید، این موضوع در طراحی دکوراسیون یک نکته منفی حساب می‌شود. پس باید به فکر یک راه حل برای این رنگ‌ها باشید و آنها را به حال خود نگذارید. سه رنگ سبز، صورتی و نارنجی بیشتر از بقیه رنگ‌ها می‌توانند دردسرساز شوند و باید حتما با اجزاء دیگر دکوراسیون تناسب و هماهنگی پیدا کنند وگرنه اوضاع پیچیده‌ای پیش می‌آید!

برای اینکه بتوانید این مشکل را حل کنید یا اصلا از آن جلوگیری کنید، باید با صول اولیه در مورد رنگ‌های پس‌زمینه آشنا باشید. با شناخت رنگ‌های زمینه و یک طراحی مناسب می‌توانید رنگ‌های دارای هارمونی را انتخاب کنید که ترکیب آنها با هم باعث غافلگیری و نارضایتی شما نشود. ناآشنایی با این اصول اولیه ممکن است باعث شود رنگ دکوراسیون فضای مورد نظر شما به شدت جلب نظر کرده و فضا را از تعادل خارج سازد.

مشکل می‌تواند به خاطر به کارگیری رنگ‌های خنثی باشد

انتخاب رنگ‌های خنثی کار سختی است، مخصوصا کنار هم قرار دادن چند رنگ خنثی که احتمال زیادی وجود دارد در کنار هم، تأثیر و عملکرد مورد انتظار ما را نداشته باشند تصمیمی با ریسک بالا است. به شکلی دیگر می‌توان گفت در موفق‌ترین طرح‌های رنگی خنثی تنها از یک رنگ استفاده شده است و خبری از چند رنگ خنثی در کنار هم نیست. رنگ ها در یک طرح تک رنگ، فقط از نظر  میزان سایه‌ها و تیره و روشنی. تفاوت دارند.

شما در طرح رنگی خنثی زمانی به مشکل برمی‌خورید که بخواهید ترکیبی از رنگ‌های خنثای مختلف که به هم هیچ ارتباطی ندارند را استفاده کنید. به‌عنوان مثال، یک طرح رنگی که از ترکیب رنگی بژ، خاکستری و قهوه‌ای مایل به زرد تشکیل شده، به احتمال زیاد در دکوراسیون درست کار نمی‌کند.

همانطور که گفتیم، برای اینکه در استفاده از رنگ‌های خنثی مشکلی پیش نیاید بهتر است تنها یک یا (حداکثر) دو رنگ خنثی را انتخاب کنیم. در این حالت، یکی از دو رنگ، به‌عنوان رنگ اصلی استفاده می‌شود و دومی را به‌عنوان رنگ ثانویه می‌توان در کنار رنگ‌های دیگر به کار برد. در طرح رنگی تشکیل‌شده از دو رنگ خنثی، بهتر است یک ترکیب متعادل از رنگ‌های سرد و گرم را انتخاب کنید.

اصول ترکیب رنگ ها در دکوراسیون

شاید انتخاب رنگ‌ها درست اما روش استفاده از آنها اشتباه باشد

نکات مهمی را در انتخاب رنگ باید در نظر بگیرید:

پیدا کردن رنگی از میان کاتالوگ‌های رنگ و دکوراسیون رنگی یا وبسایت‌های طراحی رنگ و دکوراسیون که شما را به وجد آورد و از تصور دکوراسیون خانه خود با آن رنگ هیجان‌زده شوید،‌کار سختی نیست اما طرح‌های رنگی کاتالوگ‌ها و بروشورها یا وبسایت‌ها ممکن است نتیجه عکاسی با یک نورپردازی حرفه‌ای باشد و یا اینکه شما آن را در یک فضای بزرگ می‌بینید و انتخاب می‌کنید اما شاید فضای خانه و اتاق شما کوچک باشد و در صورت اعمال رنگ انتخابی شما در این فضای کوچک،‌ نتیجه دلخواه شما حاصل نشود و رنگ دکوراسیون شما با آنچه در تصاویر دیده بودید و انتظار داشتید فاصله زیادی داشته باشد.

نکات دیگری هم هست؛ اگر از عکسی در دکوراسیون الهام می گیرید، فراموش نکنید که ارتفاع سقف، اندازه پنجره، موقعیت به‌کارگیری رنگ و حتی شکستگی‌های دیوار همگی از عوامل مؤثر در ایجاد تفاوت در تناژهای رنگی به شمار می‌روند.

اگر می‌خواهید طرح رنگ دکوراسیون را از روی تصاویر الهام‌بخش انتخاب کنید، برای اینکه نتیجه دلخواهی بگیرید باید فضای خانه یا اتاقتان را به درستی بررسی کنید؛ نداشتن نور طبیعی کافی یا تاریک بودن سطوح موجود، به این معنی است که یا باید در نورپردازی فضای مورد نظر تغییری ایجاد کنید و یا رنگ‌های مناسب یک فضای تاریک را انتخاب کنید.

این موضوع حتی در صورت انتخاب درست رنگ و استفاده از ترکیب‌های مناسب هم ممکن است باعث شود میزان تیرگی و روشنی و سایه‌ها به تناسب فضای انتخابی نباشد. پس گاهی مشکل از رنگ‌های انتخابی و تناژ اصلی رنگ نیست و باید تناسب فضا را در نظر بگیرید.

The post ۳ علت مهم که رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی عملکرد درستی ندارند appeared first on مجله اینترنتی هفتستان.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *